Vierjarige therapieopleiding

Stafdocenten

Marco ALIBERTIS

Marco Alibertis

Marco Alibertis (°1974) is stafdocent binnen de Vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Hij is psychotherapeut en relatietherapeut en heeft een zelfstandige praktijk. Daarnaast is hij ook werkzaam als trainer en supervisor.

Hij studeerde orthopedagogie en gezinswetenschappen en genoot verder o.m. de opleidingen Interactionele Vormgeving, EFT en diverse trainingen rond intrafamiliaal geweld, echtscheidingsproblematiek en nieuw samengestelde gezinnen. Beroepsmatig is hij naast de therapiepraktijk in het verleden actief geweest in de gehandicaptensector, en de laatste jaren in het Algemeen Welzijnswerk, meer bepaald in de Bezoekruimte, waar hij (ex-)gezinnen begeleidde bij een verbroken of verstoord ouder-kind contact.

Anne GOIRIS

Anne Goiris (°1968) is maatschappelijke assistente en criminologe en sinds 1996 werkzaam in CGG Waas en Dender (Dendermonde). Daarnaast heeft ze een eigen therapeutische praktijk te Bornem en is ze stafdocent binnen het Postgraduaat Psychotherapie in de Interactionele Vormgeving.

Het belang van lichaamswerk kwam jaren geleden op haar pad. Ze verdiepte zich in de impact van traumatische/stressvolle gebeurtenissen op het lichaam en raakte geboeid door het raakvlak tussen neurowetenschappen en psychologie. Ze vindt het belangrijk om mensen (opnieuw) in contact te brengen met de aangeboren wijsheid van het lichaam om tot blijvende verandering te komen.

Naast de opleiding Interactionele vormgeving volgde ze o.a. opleidingen rond stressbeheersing, mindfulness, TRE,… Anne is lid van de Vlaamse Vereniging van Therapeuten in de Interactionele Vormgeving (VVTIV).

Suzanne KEMPENEERS

image_mini

Suzanne Kempeneers (°1968) is maatschappelijk assistente en criminologe, werkte elf jaar als therapeute in een Centrum Geestelijke Gezondheidszorg en is tevens docente binnen de therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Naast de opleiding Interactionele Vormgeving, volgde zij o.a. opleidingen rond psychotrauma, Voice Dialogue, systeemtherapie, psychodrama, EMDR, hypnose en focussing. Zij heeft een eigen therapeutische praktijk in Mechelen en werkt daarnaast als trainer en supervisor. Zij is gefascineerd door het raakvlak tussen theater en therapie en is reeds jaren actief binnen de improvisatietheaterwereld. Zij is auteur van het boek Als woorden spreken (2006) over het gebruik van verhalen en metaforen in psychotherapie.

Ze werd als I.V.-therapeut erkend door de EAP (European Association for Psychotherapy) en de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

Sabrina MARX
DSC_3320-bewerkt-4 - kopie

Sabrina Marx (°1983) is stafdocente binnen de vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Ze is klinisch psycholoog en Therapeut in de Interactionele Vormgeving. Sabrina werkte 6 jaar binnen de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg. Sinds 2011 heeft ze een zelfstandige praktijk te Tongeren en geeft ze lezingen en trainingen. Sabrina is lid van de Belgische Federatie van Psychologen (BFP), de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen (VVKP), de Vlaamse Vereniging van Therapeuten in de Interactionele Vormgeving (VVTIV) en beschikt over een erkenningsnummer bij de Psychologencommissie.

Bruno VAN DEN BOSCH

image_preview (3)

Bruno Van den Bosch (°1957) is oprichter en directeur van de Educatieve Academie vzw. Hij is ook grondlegger van en stafdocent binnen de vierjarige therapieopleiding Interactionele Vormgeving en is president van de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy). Hij werkt daarnaast ook mee aan de tweejarige opleiding Creatieve therapie en de jaartraining Leren werken met familieopstellingen. Bruno heeft meer dan vijfentwintig jaar ervaring in individuele, relatie- en groepstherapie. Van oorsprong is hij pedagogisch geschoold, maar hij volgde ook de opleidingen Gestalt, Psychosynthese, Bio-Energetica, Brief-Therapy, Systeembenadering en Hypnotherapie en verdiepte zich in de Jungiaanse analytische psychologie. Bruno Van den Bosch is medeauteur van het I.V.-boek Veranderende Denkbeelden in de Psychotherapie (2008). 

Hij werd als I.V.-therapeut erkend door de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

Pol VAN HELSEN

image_mini (2)

Pol Van Helsen (°1956) is stafdocent binnen de vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Hij is psycholoog – psychotherapeut en is werkzaam als zelfstandig therapeut en trainer. Hij is opgeleid in de algemene systeemtheorie, aangevuld met diverse opleidingen, zowel vanuit cognitieve als emotioneel-lichamelijke hoek. 

Hij werd als I.V.-therapeut erkend door de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

Hilde VLEUGELS

image_preview (4)

Hilde Vleugels (°1954) is medeoprichtster en directielid van de Educatieve Academie vzw. Ook is zij grondlegger van en stafdocente binnen de therapieopleiding Interactionele Vormgeving. In oorsprong was Hilde Vleugels dramadocente. Zij volgde de opleidingen Gestalt, Psychosynthese, Psychodrama en volgde nadien nog diverse trainingen en specialisaties.  Ze verdiepte zich in de Jungiaanse psychologie, lichaamswerk en traumaverwerking. In 2005 verscheen haar boek Scherven – Gebroken sprookjes en de zoektocht naar een nieuw verhaal. Zij is mede-auteur van het I.V.-boek Veranderende Denkbeelden in de Psychotherapie (2008). In 2012 verscheen haar romandebuut Kladblok met Verbannen woorden.

Ze werd als I.V.-therapeut erkend door de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

Eva ZABARYLO

image_preview (5)

Eva Zabarylo (°1980) is docente binnen de vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Ze is psychologe en therapeut in de Interactionele Vormgeving. Eva werkte 6 jaar als HR-adviseur voor het bedrijfsleven en is nog steeds actief als outplacement- en loopbaancoach. Sinds 2008 heeft ze ook een eigen psychotherapiepraktijk nabij Gent waar zowel individuen worden begeleid als groepen worden getraind. De body & mind-bewegingsvorm Nia is voor Eva een grote inspiratiebron. Als gecertificeerd Nia “Brown-belt”-lesgever geeft zij diverse lessen en workshops. Lichaamswerk is mede hierdoor een van haar stokpaardjes.

Docenten

Els CARLIER

ElsCarlierNieuw

Els Carlier (°1967) is lid van de raad van advies en docente binnen de vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Zij is arts en psychiater, systeemtherapeute en beëdigd forensisch rapporteur. Daarnaast volgde ze de theoretische cursussen (TTK.-A en TTK-B) van de groepstherapie. Momenteel heeft ze naast het freelance werken als forensisch rapporteur (o.a. pro justitia rapportage, TBS zaken) een vrijgevestigde praktijk aan huis voor patiënten vanaf 12 jaar. Els is ere-docente aan de Educatieve Academie.

Magdaleen DE BRUYCKERE

foto Magdaleen De Bruyckere500

Magdaleen De Bruyckere (°1940) is eredocente aan de Educatieve Academie. Jarenlang gaf ze les binnen de Vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Ze stond aan de wieg van de jaaropleiding Begeleiding en verwerking van seksueel misbruik. In juni 2016 trok Magdaleen de deuren van de Academie achter zich dicht om van een welverdiend pensioen te gaan genieten.

Els DE WINTER

ElsDeWinter

Els De Winter (°1972) is docente binnen de vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. De Winter is psychiater en I.V.-therapeute. Ze heeft een zelfstandige praktijk en is tevens coauteur van het boek Biologische psychiatrie. Feiten, mythen en vooroordelen (deel 1 en deel 2) in de reeks Mens en Psyche.

Griet LUCAS

griet-lucas

(°1982) is docente binnen de vierjarige Therapeieopleiding Interactionele Vormgeving. Zij is klinisch psychologe, cognitief-gedragstherapeute en senior schematherapeute. Ze is werkzaam als GZ-psycholoog en schematherapeute in de ambulante zorg en is oprichtster van een groepspraktijk voor psychologie en psychiatrie.

Anne VANDENBROUCKE

Anne VandenBroucke_600

Anne (°1966) is klinisch psycholoog en Cliënt Centered therapeute van basisopleiding. Ze heeft reeds jaren een eigen praktijk in Assebroek (Brugge). Ze volgde meerdere opleidingen in het begeleiden van verwerking van verschillende vormen van seksueel misbruik en dissociatieve stoornissen. Daarnaast is ze teamverantwoordelijke binnen een Centrum Algemeen Welzijnswerk en heeft jaren ervaring opgebouwd in het domein van de interlandelijke adoptie.

Lieven VERCAUTEREN

image_mini (3)

Lieven Vercauteren (°1966) is docent binnen de vierjarige Therapieopleiding Interactionele Vormgeving. Vercauteren is psycholoog/psychotherapeut, communicatiedeskundige, lesgever aan leerkrachten en heeft een eigen praktijk.

Hij genoot o.m. opleidingen in klinische psychologie, EMDR (traumaverwerking), MBCT/MBSR (Mindfulness) en EFT (emotional freedom technique). Hij omschrijft zijn werk als een passie in het begeleiden van mensen in hun zoektocht naar een evenwichtig leven. Hij werd als I.V.-therapeut erkend door de EAP (European Association for Psychotherapy) en de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

Gastdocenten masterclass

May MICHIELSEN

MayMichielsen

May Michielsen is klinisch psycholoog en volgde een opleiding relatietherapie, een vierjarige opleiding Gestalttherapie, een masterclass contextuele therapie en een opleiding Trauma en EMDR. Als medeoprichtster en directeur was May jarenlang de drijvende kracht van Leren over Leven, waar ze nu nog werkt als opleider en supervisor. Daarnaast werk May Michielsen ook in de therapiepraktijk en in de School voor Relatietherapie.

May Michielsen is lid van de Belgische Federatie van Psychologen, de Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen en het Belgisch Instituut voor Psychotrauma en EMDR. Ze is erkend als systeemtherapeut en supervisor door de Belgische Vereniging voor Relatie, Gezins- en systeemtherapie.

George SMITS

image_mini (1)

George Smits (°1958) is GZ-psycholoog, mededirecteur en partner bij Reset Partner, NMI Registermediator, executive coach en trainer. Hij heeft jarenlange ervaring met complexe emotionele gebeurtenissen en processen, voor zowel slachtoffers als professionals. Als mediator heeft hij veel ervaring met vakgroepen en maatschappen medisch specialisten en advocaten als ook met zogenaamde ‘vecht’-scheidingen. Verder begeleidt hij door middel van coachingstrajecten professionals en organisaties in turbulente stadia van verandering. George is expert op het gebied van stimuleren en motiveren van mensen en de analyse van intrapsychische- en systeemproblemen in groepen. Hij is docent op de therapieopleiding en geeft daar directieve en gedragstherapeutische technieken. Door zijn ruime ervaring, enthousiasme en gezonde dosis humor is hij tevens een vaak gevraagd spreker voor diverse congressen.

ANDERE OPLEIDINGEN

Hugo APPELS

(°1951) is in 1979 in contact gekomen met het universeelsoefisme van H. Inayat Khan en werd er sterk door aangesproken. Hij leidt meditaties en begeleidt geïnteresseerden in hun zoektocht naar het (her)vinden van de geest van leiding in zichzelf.  Hij is door Pir Vilayat Khan, zoon van Inayat Khan, aangesteld als representant van de Soefi- Orde. Hij geeft ook seminaries in de Faculteit voor Vergelijkende Godsdienstwetenschappen, Wilrijk.

Nike BAETEN

is psycholoog en I.V.-therapeute. Momenteel is ze werkzaam binnen het Centrum voor Geestelijke Gezondheid waar ze leiding geeft aan verschillende teams waaronder de jongvolwassenteams en team suicidepreventie. Nike is provinciaal coördinator suicidepreventie van de provincie West-Vlaanderen en werkt daarnaast met cliënten in groepspraktijk Amandus in Deerlijk. Op Vlaams niveau zit ze mee in de denktank die zich buigt over de vroege detectie van psychiatrische stoornissen bij jongeren. Nike heeft daarnaast werkervaring opgedaan in de bijzondere jeugdzorg en als vormingswerker bij vormingplus.

Dr. Gerbert BAKX

studeerde wetenschappen, geneeskunde en filosofie. Hij is auteur van De Strategie van het Geluk en Gelukkiger leven en is ook een veelgevraagd spreker. Hij is werkzaam als psychotherapeut en begeleidt als dusdanig al vele jaren mensen naar meer welzijn en levenskunst. Hij is steeds weer gefascineerd door de vele manieren waarop mensen op een gelukkige of ongelukkige wijze vormgeven aan hun levenservaringen.

Ann BILSEN

(°1963) is therapeute in de Interactionele Vormgeving en gepassioneerd door mensen en door wat hen beweegt.  Sinds 2006 heeft ze een eigen praktijk in Borsbeek, waar ze vooral werkt rond het begeleiden van trauma, rouw en verlies. Ze blijft zich hier continu in bijscholen. Naast haar praktijk werkt ze ook als trainer en coach in bedrijven. Ze is eveneens mentor en supervisor bij de vierjarige therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving.

Sandra BOEL

heeft meer dan 18 jaar ervaring in Human Resources, personeelsbeleid in verschillende leidinggevende posities. Daarnaast heeft Sandra een eigen praktijk voor coaching & psychotherapie, waar ze zich voornamelijk toelegt op burn-out en trauma en waar ze ook als vrijwillige therapeut mee aan de slag gaat. Sandra combineert een economische opleiding in bedrijfsadministratie, aangevuld met een rijke variatie aan bijscholingen, waaronder Master Class HR Management bij Vlerick, Certified Coach bij UAMS, vierjarige therapieopleiding aan de Educatieve Academie & verschillende opleidingen gezondheidspsychologie aan de Open Universiteit alsook EMDR.

Vanuit deze combinatie aan ervaringen en achtergronden deelt Sandra haar opgedane inzichten waarin de wisselwerking tussen individu-medewerker en organisatie-bedrijf centraal staat.  Vanuit een integratieve insteek, eigen aan haar opleiding als therapeut interactionele vormgeving, staat respect voor de cliënt centraal. Dit betekent dat in functie van de voorkeur van de cliënt de aanpak wordt bijgesteld.

Thea BOMBEEK

is executive en business coach, facilitator en internationaal spreker. Ze is voormalig bedrijfscoach bij KPMG en trainer sociale vaardigheden bij KBC Bank. Ze is gecertifieerd als Professional Certified Coach door de International Coach Federation (ICF) en Certified Transformational Presence Coach (Alan Seale). Thea is licentiaat kunstwetenschappen en haalde een Master in Human Resources Management aan de Management School van Antwerpen. Ze is contextueel coach (Leren over Leven) en creatief coach (Balans). Ze is gastdocent aan de Sociale Hogeschool van Gent en bij Leren over leven. Daarnaast volgde ze verschillende andere opleidingen waaronder verbindende communicatie narratieve therapie, narratieve coaching en mindfulness.

Marie-Jose L.M. BOON

Marie-Jose Boon is Internationaal Phase 1 en 2 Trainer voor Brainspotting International Trainings USA. Zij werkt nauw samen met David Grand Ph.D grondlegger en ontwikkelaar van Brainspotting. Marie-Jose heeft tientallen therapeuten en andere begeleiders over de hele wereld opgeleid in Brainspotting. Sinds 22 jaar heeft zij een eigen praktijk in Amsterdam voor traumaverwerking, coaching en supervisie. Marie-Jose werkt met zowel overheden als ook commerciële organisaties waarbij haar brede achtergrond en repertoire ervoor zorgt dat zij maatwerk levert.

Dr. Wim BRESSER

(°1949) Opleiding: Basisopleiding Geneeskunde; Klinische Psychologie met diagnostiekaantekening; Opleiding psychoanalyticus; Psychologie van de Adolescentie; Novo Supervisor Psychotechnisch Diagnostisch Tester; Klassieke-, NeoKlassieke- en Moderne Hypnotherapie; Contemplatieve Psychologie Werkervaring: Wetenschappelijk Hoofmedewerker UvA, Faculteit Mens& Sociale Wetenschappen; Promotieonderzoek “Ervaringsleren bij adolescenten”

Huidige werk: Vrijgevestigde praktijk voor coaching, counseling en psychotherapie. Hoofd Opleidingen; Hoofd Basisopleiding Algemene Psychotherapie Wetenschappen Kerndocent aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie voor de modulen Ontwikkelingspsychologie, Psychopathologie en Psychodiagnostiek, Grondslagen en deelgebieden van de psychologie, Communicatie en interactie, Wet en Gezondheidsethiek.

Myriam BRUYNINCKX

(°1969) is psychotherapeute in de Interactionele Vormgeving en Ervaringsdeskundige gespecialiseerd in alcoholisme en andere verslavingen. Sinds 2013 heeft zij haar eigen privépraktijk in Ekeren. De keuze om zich te specialiseren groeide uit het feit dat verslaving voor veel hulpverleners een onbekend terrein is en de nood van alcoholisten aan een adequate begeleiding. Naast de individuele therapie geeft zij ook groepssessies voor de naasten van verslaafden. Myriam heeft een theaterproductie en toert langs scholen, verenigingen en bedrijven met haar geanimeerde lezing over alcoholisme ‘Nu ben ik het zat!’. Tevens geeft zij opleidingen op maat aan artsen, verzorgend personeel, therapeuten…

Cathy CAMERTIJN 

(°1976) is droomcoach en expert in het trainen van die strategieën, zowel op persoonlijk als financieel vlak, die nodig zijn om je dromen te realiseren. Ze heeft een eigen aanpak uitgewerkt die inzet op het ontwerpen, realiseren en versnellen van je dromen. Cathy is zelf graag bezig met improvisatie, leren en ondernemen.

Katrien CASSIERS

(°1973) werkt als psychotherapeute in een eigen praktijk te Wilrijk voor mensen van 6 tot 86 jaar. Daarnaast geeft ze ook vormingen aan leraren en hulpverleners. Oorspronkelijk pedagogisch geschoold heeft ze na jaren voor de klas de overstap gemaakt naar het individueel werken met kinderen, gezinnen en volwassenen. Als therapeute in de interactionele vormgeving krijgt het therapeutische proces een unieke vorm in interactie met de cliënt. “Vol verwondering ruimte scheppen voor en getuige zijn van de groei van ieder kind, gezin of persoon of team…” Ze geeft les in de jaartraining socio-emotionele leerlingenbegeleiding en is mentor en supervisor in de vierjarige therapieopleiding.

Resy DE MEULDER

(°1953) is psychotherapeute in de Interactionele Vormgeving. Ze is vast docente binnen de Tweejarige Opleiding Creatieve Therapie. Ze volgde opleidingen en trainingen in binnen- en buitenland in creatieve en kunstzinnige therapie, incestproblematiek en in het werken met beeldende middelen, verhalen en drama. Ze heeft een eigen praktijk voor psychotherapie te Merksem, coacht begeleiders en hulpverleners en is educatief medewerkster in een vormingsorganisatie.

Jolanthe DE TEMPE

is socioloog en eminent systeemtherapeut, verbonden aan MoleMann Mental Health. Tevens mag zij voor EFT (Emotionally Focused Therapy) een coryfee genoemd worden in de lage landen. Zo bewerkte zij Sue Johnson’s standaardwerk (“Hold me tight”) mee naar het Nederlands (“Hou me vast”). Ze is ook redactielid van het Tijdschrift Systeemtherapie.

Johanna DESCAMPS

(°1967) is psychotherapeute in de Interactionele Vormgeving, ergotherapeute en  supervisor. Ze volgde verschillende bijscholingen en trainingen i.v.m. systeemdenken, mindfulness, supervisie, bio-energetica, creatieve expressie, vrouwengroepen, dans…

Momenteel volgt ze een opleiding psychospiritueel werk bij Douwe Nutters. Johanna is lector aan de Arteveldehogeschool, opleiding ergotherapie waar ze vooral bezig is met supervisie, creatieve werkvormen, therapeutische vaardigheden en communicatie, en individuele begeleiding van studenten.

Daarnaast heeft ze een eigen praktijk als psychotherapeute in Deerlijk. Sinds jaren is ze erg gepassioneerd door het thema ‘vrouw-zijn’. Sinds een drietal jaar begeleidt ze samen met een collega vrouwenweekends. Daarbij wordt ze geïnspireerd door haar eigen leven en groei als vrouw, dochter en moeder.

Jona DEN AANTREKKER

(1979) werkt als psychotherapeute in haar eigen praktijk te Leest (Mechelen) voor mensen vanaf 6 jaar. Ze studeerde af als I.V. therapeute aan de Eductaieve Academie in 2012. Ze volgde sindsdien bijscholingen in theatertherapie, systeemopstellingen, koppeltherapie en kindertherapie. Als jonge student studeerde ze Stanislavsky theater te Moskou, heden ten dage schuimt ze met Compagnie Gorilla de culturele centra in Vlaanderen af met theatervoorstellingen voor het jonge publiek. Voor haar is het theater spelen en haar praktijk voor psychotherapie onlosmakend.

Sandra DIRCKX

is psycholoog en I.V.-therapeute. Ze volgde diverse trainingen en opleidingen, o.a. de basisopleiding contextuele hulpverlening. Door haar jaren lange ervaring in de Bijzondere Jeugdzorg werd ze geraakt door de onverbrekelijke band tussen ouders en kind. In haar eigen praktijk werkt ze eveneens met volwassenen en koppels, maar het werken met kinderen blijft haar boeien. Ze werkt in haar eigen praktijk te Dilsen-Stokkem (Fluisterwind) en in een groepspraktijk te Hasselt (De Kiezel). Daarnaast is ze  mentor aan de vierjarige therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving.

Amar EL-OMARI

(°1982) behaalde een Master in klinische psychologie (UGENT) en een postgraduaat Psychoanalytische Psychotherapie optie volwassenen KULeuven. Daarnaast heeft hij verschillende kortdurende trainingen gevolgd (o.a. inleiding ethnopsychiatrie in Parijs en Brussel / islam, relaties en opvoeding HIB Brussel). Sinds 2007 is hij werkzaam in CGG Brussel en sinds 2014 als praktijkassistent bij UGent (faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen – vakgroep psychoanalyse en raadplegingspsychologie).

Maarten GHYSELS

(°1951) is klassiek opgeleid als psychiater-relatietherapeut en seksuoloog, lichaamsgericht psychotherapeut, sexual-grounding therapeut en tantraleraar. Hij begeleidt al meer dan 30 jaar mannen, vrouwen en paren om het beste uit hun intieme liefdesleven te halen, geeft supervisie aan therapeuten i.v.m. seksuele thema’s, geeft workshops en trainingen op aanvraag en is al jarenlang docent holistische seksualiteit zowel voor persoonlijke groei als voor professionele begeleiding. Hij is ook auteur van diverse boeken waaronder Je Baby Vertelt, Duurzaam Geluk en Het geheim van Seks en Liefde.

Annelies HARVENT

(°1972) is trainer, coach en therapeut met ruime ervaring binnen de bedrijfswereld, de sociale sector en met particulieren. Ze is coördinator van Centrum Oost, een groepspraktijk voor psychotherapie, coaching en gezondheidsbegeleiding in Antwerpen. Annelies gaf onder andere vormingen rond leiderschap, communicatievaardigheden, assertiviteit, weerstand tegen verandering en workshops rond podium présence. In de sociale sector werkte ze onder meer met gezinnen van jongeren die in aanraking kwamen met het gerecht. Ze begeleidde ook een aantal jaren individuen en groepen in de drughulpverlening en is momenteel bezig met suïcidepreventie in een Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg. Annelies volgde onder meer de vierjarige therapieopleiding en de jaaropleiding transpersoonlijke psychotherapie aan de Educatieve Academie.

Bart HENDRIKX

(°1979) is maatschappelijk assistent en psychotherapeut.  Hij volgde de opleiding Interactionele Vormgeving en werkt als zelfstandig therapeut in een groepspraktijk kinderpsychiatrie.  Daarnaast werkt hij in het buitengewoon onderwijs.

Inge HINDRIKS

(1974)  is sociaal psychologe coach en trainer. Bij de Fontys Hogeschool Eindhoven (University of applied sciences) werkt ze als docent Psychologie en Sociologie voor de opleiding technische bedrijfskunde. Tot haar lesinhoud behoren lessen over Ken Wilber AQAL, Spiral Dynamics Integral,  groepsdynamica (o.a. Zimbardo), archetypen en de schaduw (Jung) en de reis van de held. Daarnaast heeft ze haar eigen praktijk. In Nederland en België begeleidt ze individuen en groepen naar de missie van hun ziel met het Talentenspel van Willem Glaudemans. Aan de Educatieve Academie volgde ze verschillende bijscholingen en de jaartraining Transpersoonlijke Psychotherapie.

Mia JANSEN

(°1960) is reeds 20 jaar lerares Nederlands in een secundaire school (BSO en TSO) in Genk en maakt er deel uit van het middenkader. Ze heeft zich vooral toegelegd op het coachen van jongeren met gedragsproblemen en ontwikkelde ‘De Uitdaging’, een traject waarin jongeren op een ervaringsgerichte wijze tot nieuwe inzichten komen. Door het toenemende lijden (stress, burn out, agressie) in het onderwijs heeft ze een denkkader, een visie ontwikkeld in samenwerking met Dr. Bakx rond ‘Onverstoorbaar vriendelijk leiderschap’ waardoor de persoonlijke levenskwaliteit en dus ook de leskwaliteit verhoogt.

Christine JANSSENS

(1961) heeft als I.V. psychotherapeute een privépraktijk te Deurne en Essen voor zowel volwassenen als kinderen. Vanuit haar vroegere beroep kreeg ze de mogelijkheid om opleidingen te volgen in de palliatieve zorg en begeleidde ze nabestaanden in hun rouwproces. Steeds heeft ze rouw ruimer gezien dan enkel door overlijden, er zijn immers meerdere vormen van verlies die gepaard gaan met rouwgevoelens. Als psychotherapeute schreef ze verschillende artikels over dit onderwerp. Christine is ook auteur van het boek Schaduwverdriet in het lichteen praktijkgerichte kijk op verborgen verlies.

In haar uitgebreide ervaring als psychotherapeute kan men naast de individuele begeleidingen, euthanasiebegeleidingen terugvinden, het begeleiden van lotgenotengroepen voor Rouwzorg Vlaanderen vzw en lotgenotengroepen met ongewenste kinderloosheid en familiebemiddelingen. Bijkomende opleidingen: palliatieve zorg, kindertherapie, zandspeltherapie, mindfulness.

Kris JONCKHEERE

(°1960) is psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving en docent binnen de jaartraining ‘Transpersoonlijke psychotherapie’ en ‘Leren werken met familieopstellingen’. Hij was zowat 20 jaren actief als psycho-sociaal begeleider in de non-profit en werkt nu als volledig zelfstandig therapeut. Naast de opleiding Interactionele Vormgeving genoot hij vormingen in Woord en Drama, Contextuele therapie, de Goldsteinmethode en  muziek.

Hij werkt naast gesprekstherapie met verhalen, lichaamsexpressie, klank en rituelen. Hij begeleidt tevens de meditatiegroep ZENDO (creatieve en lichaamsgerichte oefeningen en Zen-meditatie) op de Educatieve Academie.

Ida JONNIAUX

(°1957) is opgeleid als lichaamsgerichte psychotherapeute (Bodymind Instituut Nederland), ze is master NLP en trainer ‘Leven in je Lijf’. Ze volgde bijscholingen en trainingen in verband met lichaamswerk, systemisch werk in de individuele praktijk, communicatie, essentiewerk (Diamond Logos), 5Ritmes®, massage, meditatie, tantra, vrouwengroepen, reiki…

Ida heeft een eigen praktijk als lichaamsgerichte psychotherapeute in Melle (Gent). Zij is ook lector in de lerarenopleiding aan de Hogeschool Gent waar ze werkt als muziekpedagoge en individuele studenten begeleidt in hun stagetrajecten.

Ida is geboeid door de kracht van het lichaamswerk. Het luisteren naar de signalen van het lichaam opent de weg naar meer voelen, naar meer levensenergie, ontspanning en vertrouwen. Daarnaast voelt ze zich sterk verbonden met het vrouwenthema: “Wanneer we als vrouwen met onszelf en elkaar verbinding maken, komen we bij onze diepste verlangens en onze eigen stroom . Het boeit me vrouwen te begeleiden op deze ontdekkingstocht. Ik laat me hierbij inspireren door het vrouw-zijn in mijn leven, als moeder, dochter, vriendin, collega…”

Johan LEEMEN

(°1949) staat sinds 1973 in het welzijnswerk. Hij beoefent ruim 20 jaar intensief zenmeditatie (en trainde o.l.v. verschillende zenmeesters en -leraars). Hij werkt sinds enkele jaren met initiatische oefeningen ontwikkeld door Dürckheim en Maria Hippius.Hij is tevens medeoprichter van het Zen-, Dürckheimcentrum Antwerpen.

Anna LEGEIN

heeft een praktijk in Antwerpen waar ze mensen helpt in hun transformatieproces naar een gecenterd, pijnvrij en gelukkig leven zonder beperkende overtuigingen. Haar belangrijkste tools hierbij zijn EFT (Emotional Freedom Techniques), Matrix Reimprinting, coaching en Kinesiologie. Ze creëerde samen met enkele Nederlandse collega’s Novet, de grootste EFT Opleiding in de Benelux. In Vlaanderen verzorgt ze hiervoor de ‘EFT Opleiding voor professionele toepassingen’. Deze richt zich vooral tot professionals die EFT willen integreren in hun praktijk. Daarnaast geeft ze ook uiteenlopende kortere EFT cursussen en Introductieworkshops.

Daisy LUITEN

(1976) is Creatief Therapeut Beeldend gespecialiseerd in verliesverwerking. Ze heeft een eigen praktijk in Deventer en werkt met kinderen, jongeren en volwassenen. Daisy ontwikkelde het succesvolle therapeutische bordspel “Alle Sterren Van De Hemel”. Ze heeft hiervoor twee awards in ontvangst mogen nemen. Alle Sterren Van De Hemel is inmiddels vertaald in het Engels, en wordt als “All the Stars Above” wereldwijd gebruikt.

Na afronding van haar opleiding Grafisch Vormgeven te Rotterdam, volgde ze de opleiding Creatieve Therapie Beeldend te Amersfoort en een tweejarige opleiding Bejegenkunde te Den Haag. Daisy heeft sinds 2002 een eigen praktijk (voorheen in Leidschendam, vanaf eind 2010 in Deventer). Ze is jarenlang verbonden geweest aan de WSKO, een overkoepelende organisatie voor alle katholieke basisscholen in het Westland.

Kirsten MINTJENS

(°1977) is gastdocente in de Jaaropleiding Kindertherapie. Zij is arts en kinder- en jeugdpsychiater en werkt in een zelfstandige groepspraktijk in Deurne. Zij volgde een jaartraining lichaamsgerichte coaching (Heel de Mens) en een jaartraining Geweldloze Communicatie in Kasteel de Schans, de level 1- training in TRE (Tension, Stress & Trauma Release Exercise), de 3-jarige opleiding tot Somatic Experiencing Practitioner aan SEN Nijmegen en de jaartraining Familieopstellingen aan de EA. Daarnaast danst zij sinds jaren intensief 5Ritmes en volgde zij diverse workshops bij Circling Europe.

Marita PLAS

(°1965) werkt als PRI-therapeut in haar eigen praktijk in Leuven. Haar hart ligt sinds jaren bij het begeleiden van mensen die geconfronteerd worden met ziekte en psychisch lijden. Ze was in die functie gedurende 25 jaar verbonden aan het UZLeuven. Haar persoonlijk ontwikkelingstraject startte bij ITIP (NL). Daarna volgde ze de 4-jarige opleiding tot PRI-therapeut. Marita is ook, samen met haar partner Filip Lowette, begeleider van het persoonlijk ontwikkelingstraject Ontdek je Eigen Frequentie.

Carina THOMIS

(°1964) woont in Hasselt en is coach en trainer in alle thema’s en aspecten van verbindende communicatie. Na haar opleiding criminologie en seksuologie is Carina zich blijven bijscholen. Ze volgde onder andere relatie- en communicatiewetenschappen aan UHasselt, evolutiepsychologie bij Syntra en creatieve interactievormen en familieopstellingen bij de Educatieve Academie. In 2009 kwam ze in een opleiding geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg terecht. Ze was meteen verkocht omdat het kader van geweldloze of verbindende communicatie zo eenvoudig is en ook effectief werkt. Daar verdiepte ze zich dan ook verder in.

Sinds 2012 geeft Carina basis- en verdiepingscursussen en faciliteert ze een jaaroefengroep om het gedachtegoed bij zoveel mogelijk mensen te verspreiden. Ze is ook in het traject gestapt om internationaal gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie te worden.

Carina is heel blij dat ze het gedachtegoed in het aanbod van de Educatieve Academie mag inbrengen en dit zowel in het aanbod voor professionals als voor mensen die willen leren over zichzelf en hun relaties. Haar cursussen en workshops zijn heel interactief. Theorie wordt gaandeweg opgebouwd. Carina doet vooral een beroep op de wijsheid die in ons elk moment van de dag geraadpleegd en ingezet kan worden.

Maarten VAN DE BROEK

(°1975) heeft als therapeut in de Interactionele Vormgeving een eigen praktijk voor jongeren en volwassenen in Mol en hij heeft Vonk en Visie opgericht voor vorming in onderwijs en hulpverlening. Hij heeft zich verder bekwaamd in de Voortgezette Opleiding Contextuele Hulpverlening bij Leren over Leven, als Social Panorama Consultant bij Lucas Derks en in systemisch werk, zowel aan de Educatieve Academie in Berchem als aan het Hellingerinstituut in Groningen.

Freya VAN DEN BOSSCHE

is Master in de communicatiewetenschappen en therapeut in de Interactionele Vormgeving. Communicatie met de verschillende delen in onszelf is haar passie. Zowel in haar privépraktijk als in de lessen op Vives Kortrijk en in het Voice Dialogue instituut geeft ze deze passie graag door.

Jeannette VAN HOEK

(°1953) is jurist en therapeut in de Interactionele Vormgeving. Zij werkte bijna 40 jaar als docent, studentendecaan en de laatste jaren als waarnemend studentenpsycholoog in het hoger onderwijs in Nederland. Psychosociale problematiek, faalangst,  assertiviteit, perfectionisme, functiebeperkingen (o.a. autisme) en opvang bij suïcide(dreiging)  waren haar aandachtsgebied. Tegenwoordig begeleidt ze mensen/teams bij rouw en verlies en geeft presentaties en trainingen.

Ze is steeds weer geboeid door het verhaal dat cliënten vertellen en door hun systeem. Daarom heeft ze zich verder geschoold in de narratieve benadering, in biografisch schrijven en in werken met films als therapeutisch instrument. Bij Riet Fiddelaers, rouwexpert, volgde zij diverse trainingen.

Ze begeleidt afstudeerders aan de Educatieve Academie bij hun eindwerk. Ze is auteur van Kompass voor studiesucces, wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme (Garant). Ook leverde zij een bijdrage aan Schaduwverdriet in het licht, een praktijkgerichte kijk op verborgen verlies door Christien Janssens (Acco).

Marleen VAN LAERE

(°1961) volgde de opleidingen Gezinswetenschappen en Interactionele Vormgeving en bijscholingen contextuele therapie en systeemdenken. Ze is werkzaam in de psychosociale gezinsbegeleiding, in het vormingswerk en als psychotherapeute.

Pat VAN LANTSCHOOT

(°1955) is bewegingsexpressie-therapeute en dansdocente. Ze is docente binnen de Jaartraining: Creatieve Interactie.

Ze volgde diverse trainingen en specialisaties, o.m. in Gestalttherapie en danstherapie. Sinds 1994 geeft ze individuele –en groepstherapie en begeleidt ze trainingen voor therapeuten. Ze is docente aan de Voortgezette opleiding Bewegingsexpressie in begeleiding en hulpverlening (VO-BEBH) aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburgh (Nederland).

Luc VAN NYVELSEEL

(°1952) is bewegingsacteur, cultureel werker en docent beweging, stem en drama. Hij ondersteunt de artistieke begeleiding en regie van sociaal artistieke projecten met diverse doelgroepen. Luc volgde een opleiding aan de Antwerpse Mime Studio. Stemwerk: Jean-René Toussaint. Butoh dans en Body Weather: Minako Seki, Midoh Ohmura, Ozan Aksoyek, Shanti Ayarzobal, Pé Vermeersch, Frank van de Ven. Hedendaagse dans, Laban : Nathalie Gordon, Lu Marivoet, Simona Gregorio, Lin Yuang Shang.

Moniek VAN OSS

(°1966) heeft een zelfstandige praktijk voor psychotherapie en coaching in Tilburg (Nederland). Zij werkt met volwassenen en senioren met psychische en werkgerelateerde klachten. Daarnaast is zij werkzaam als specialist ouderen binnen het welzijnswerk rond thema’s als eenzaamheid, zingeving, rouw, verlies en andere levensvragen.

Zij volgde de opleiding Interactionele Vormgeving en een opleiding aan de Academie Mens en Arbeid. Daarnaast volgde zij vele trainingen in ACT (Acceptatie en Commitment Therapie), Mindfulness, Focusing, Voice Dialogue, Past Reality Integration, Narratieve Therapie, loopbaanbegeleiding en coaching.

Wat haar drijft in haar werk als therapeut is de ander te helpen zich te bevrijden uit de patronen waarmee die zichzelf klem zet. Vanuit de ruimte die dan ontstaat kan men het leven opnieuw vormgeven, in een richting die de eigen persoonlijke waarden als uitgangspunt neemt.

Helena VANDEN BERGH

(°1963) is reeds 30 jaar actief in het onderwijs. Momenteel onderwijst ze leerkrachten en directies basisonderwijs in o.a. relationele en seksuele vorming. Als mindfulnesstrainer en yogacoach begeleidt ze volwassenen. Vanuit haar opleiding als transpersoonlijk psychotherapeute verdiepte ze zich de voorbije jaren in het thema ‘seksualiteit’. Hiervoor volg(de)t ze opleidingstrajecten in België en Nederland.

Jacqueline VOGELAAR

(°1963) begeleidt in haar praktijk “Psyche & Gewicht” te Ossendrecht (Nederland) mensen met gewichts- en gezondheidsproblemen. Ze is psycho-sociaal therapeute, docente in Psychologie en Eetgedrag, Trainer Hormoonfactor en gewichtsconsulente. Op de bariatrische afdeling van Bravis Ziekenhuis in Bergen op Zoom verrichtte Jacqueline psychologische screenings bij personen die in aanmerking wilden komen voor een maagband of een maagverkleining. Haar speciale aandachtsvelden zijn overgewicht & (borst)kanker en overgewicht & overgang (op beide vlakken ervaringsdeskundige) en hoe er met voeding ingespeeld kan worden op de werking van hormonen.

Arno WALTMANS

is psycholoog / integratief psychotherapeut  en werkt sinds 2015 bij groepspraktijk Traject te Leuven met zowel individuen, koppels als gezinnen. Tussen 2009 en 2015 heeft hij gezinnen uit de jeugdzorg aan huis begeleid. In 2016 heeft hij de therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving aan de Educatieve Academie vzw te Berchem afgerond met zijn eindwerk ‘Paradox in balans: laat je hart spreken’. Daarvoor heeft hij aan de Universiteit van Tilburg klinische kinder- en jeugdpsychologie en aan de Open Universiteit arbeids- en organisatiepsychologie gestudeerd (afgestudeerd op het thema burn-out). Aanvankelijk heeft hij informatica gestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven (afgestudeerd op het thema ontwerpen van informatiesystemen).