Gespecialiseerde jaaropleiding kindertherapie

“IT IS EASIER TO BUILD UP A CHILD THAN TO REPAIR BROKEN ADULTS.” – FREDERICK DOUGLASS

Ieder kind, iedere jongere, ieder gezin is uniek. In hun uniek zijn, lopen ze soms ook vast in overweldigende emoties of angsten, trekken ze zich terug in zichzelf, … Veel methodieken in de begeleiding van volwassenen zijn minder of niet bruikbaar in het werken met kinderen. Zij vragen vaak een andere taal, een doe-taal, een voel-taal, een speeltaal, een woordeloze taal, …

In deze integratieve procesgerichte jaartraining zoeken we naar manieren om het zelfhelend vermogen van kinderen terug aan te wakkeren zodat het gezonde innerlijke kind meer draagkracht kan bieden aan het gekwetste stuk. Omdat kinderen ingebed leven in een context komt ook het spreken en begeleiden met ouders en het bouwen van een samenwerkingsrelatie aan bod.

Vanuit verschillende therapeutische invalshoeken bieden we, onder andere, creatieve technieken aan om af te stemmen op het unieke van het kind/gezin. Geruggensteund door theoretische modellen ligt de nadruk  op het ervaren en het integreren van een goede grondhouding. In deze opleiding word je uitgedaagd om de innerlijke therapeut te verbinden met het speelse en onderzoekende stuk in jezelf.

Thema’s die onder andere aan bod komen:

  • Ik en mijn verleden: trauma, verlies, angsten, hechting, …
  • Ik en mijn omgeving: grenzen, sociale vaardigheden, (v)echtscheiding, kind-oudergesprekken, hulpbronnen
  • Ik en mijn lichaam: angsten, trauma, grenzen, spanning-ontspanning, eigenwaarde
  • Ik en mijn toekomst: dromen en verlangen, plannen, …

WERKVORMEN

Naast het aanreiken van de theoretische achtergrond bieden we onder andere de volgende werkvormen aan: tekenen, schilderen , bewegingsexpressie, ademhaling – en ontspanningsoefeningen, visualisaties, lichaamsgericht werken, oplossingsgerichte oefeningen, verhalen, drama, symboolcommunicatie, ….

DOELGROEP
Deze jaaropleiding richt zich tot psychologen, (psycho-)therapeuten, psychiaters en orthopedagogen die kinderen en tieners individueel of in groep begeleiden. Wie voor deze jaaropleiding wil inschrijven en geen therapeutische vooropleiding of eigen praktijkervaring van minimum vijf jaar heeft, bevelen wij warm aan om de basismodule de therapeutische werkrelatie te volgen.

De docenten hebben steeds het laatste woord over of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer voldoende is voor deelname.

DOCENTE
Katrien Cassiers

Gastdocenten:
Kirsten Mintjens

Jürgen Peeters

Lori Van Hout

PRIJS
1650 euro

Betaal met KMO-portefeuille

Schrijf in én betaal voor 30 april 2019 en ontvang 10 % vroegboekkorting!

WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem

WANNEER
17 maandagen

16 september 2019, 30 september 2019, 21 oktober 2019, 4 november 2019, 18 november 2019, 2 december 2019, 16 december 2019, 13 januari 2020, 27 januari 2020, 10 februari 2020, 2 maart 2020, 23 maart 2020, 27 april 2020, 4 mei 2020, 25 mei 2020, 1 juni 2020, 15 juni 2020

Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.

Deze opleiding komt in het schooljaar 2019-2020 in aanmerking voor betaald educatief verlof. Let op: dit systeem geldt vanaf 1 september 2019 enkel nog voor personen die in Brussel of Wallonië werken. In Vlaanderen geldt vanaf dan het Vlaams Opleidingsverlof. We doen er alles aan om ook hiervoor een erkenning te verkrijgen, deze procedure loopt momenteel nog.

Schrijf je in voor deze opleiding via onderstaande link.