Tweejarige opleiding integratieve kindertherapie (WACHTLIJST)

“IT IS EASIER TO BUILD UP A CHILD THAN TO REPAIR BROKEN ADULTS.” – FREDERICK DOUGLASS

Ieder kind, iedere jongere, ieder gezin is uniek. In hun uniek zijn, lopen ze soms ook vast in overweldigende emoties of angsten, trekken ze zich terug in zichzelf, tonen zich in moeilijk of extreem gedrag, krijgen last van lichamelijke klachten of overbeweeglijkheid…  Zonder te diagnosticeren, labelen en stigmatiseren zien we vooral dat dat heel vaak uiterlijk zichtbare signalen zijn van onverwerkte emotionele situaties.

Veel methodieken in de begeleiding van volwassenen zijn minder of niet bruikbaar in het werken met kinderen. Zij vragen een andere taal, een doe-taal, een voel-taal, een speeltaal, een woordeloze taal, …

In deze integratieve ervaringsgerichte opleiding van twee jaar zoeken we naar manieren om het zelfhelend vermogen van kinderen terug aan te wakkeren zodat het gezonde innerlijke kind meer draagkracht kan bieden aan het gekwetste stuk en ze leren omgaan met onder andere verdriet, boosheid, rouw, trauma, emotionele pijn en spanning. Omdat kinderen ingebed leven in een context komt ook het spreken met en begeleiden van ouders en het bouwen van een samenwerkingsrelatie ruim aan bod.

Vanuit verschillende therapeutische invalshoeken bieden we, onder andere, creatieve technieken aan om af te stemmen op het unieke van het kind/gezin. Geruggensteund door theoretische modellen (ontwikkelingspsychologie, contextuele en systemische therapie, somatic experience, interactionele vormgeving, hechtingstheorie ) ligt de nadruk in het eerste jaar op het ervaren en het integreren van een goede grondhouding, het leren werken met voel- en doe-taal en zien van de behoefte achter het gedrag.

In het tweede jaar verbreden en verdiepen we de methodieken en komen er specifieke themadagen (onder andere rouw en verlies, suïcide, automutilatie, vechtscheiding, werken met rituelen, gezinstherapie,..) aan bod met een aantal gastdocenten.

In deze opleiding word je uitgedaagd om de innerlijke therapeut te verbinden met het speelse en onderzoekende stuk in jezelf, aan zelfreflectie te doen en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen groeiproces

Thema’s die onder andere aan bod komen:

  • Ik en mijn verleden: trauma, verlies, angsten, hechting, …
  • Ik en mijn omgeving: grenzen, sociale vaardigheden, (v)echtscheiding, kind-oudergesprekken, hulpbronnen
  • Ik en mijn lichaam: angsten, trauma, grenzen, spanning-ontspanning, eigenwaarde
  • Ik en mijn toekomst: dromen en verlangen, plannen, …

WERKVORMEN
Naast het aanreiken van de theoretische achtergrond bieden we onder andere de volgende werkvormen aan: tekenen, schilderen , bewegingsexpressie, ademhaling – en ontspanningsoefeningen, visualisaties, lichaamsgericht werken, oplossingsgerichte oefeningen, verhalen, drama, symboolcommunicatie, ….

DOELGROEP
Deze opleiding richt zich tot psychologen, (psycho-)therapeuten, psychiaters en orthopedagogen die kinderen en tieners individueel of in groep begeleiden. Wie voor deze opleiding wil inschrijven en geen therapeutische vooropleiding of eigen praktijkervaring van minimum vijf jaar heeft, bevelen wij warm aan om de basismodule de therapeutische werkrelatie te volgen.

De docenten hebben steeds het laatste woord over of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer voldoende is voor deelname.

DOCENTE
Katrien Cassiers

Gastdocenten:
Inge de Fré
Kirsten Mintjens
Jürgen Peeters
Maia Van Landeghem

PRIJS per jaar
Zonder basismodule

1870 euro
Met basismodule
2070 euro
Lees hier meer over de basismodule.

Betaal met KMO-portefeuille

WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem

WANNEER
1ste jaar: 16 dinsdagen en 1 woensdag
(2021) 28 september, 12 oktober, 19 oktober, 16 november, 17 november, 30 november, 14 december, (2022) 18 januari, 1 februari, 15 februari, 22 februari, 15 maart, 29 maart, 26 april, 24 mei, 7 juni en 21 juni.
2de jaar: 17 dinsdagen (data zijn gekend in januari 2022)
Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.

Deze opleiding komt in het schooljaar 2021-2022 in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof (voor mensen die in Vlaanderen werken) en voor Betaald Educatief Verlof (voor mensen die in Brussel en Wallonië werken).  

DEZE OPLEIDING IS VOLZET. JE KAN JE INSCHRIJVEN VOOR DE WACHTLIJST VIA ONDERSTAANDE LINK.