Integratieve rouw- en verliesbegeleiding

“Er is een tijd voor alles” (Pred. 3:1-15)

In het therapeutisch werk worden we heel dikwijls geconfronteerd met rouw en verlies.
De laatste jaren is er een nieuwe visie op rouwen ontwikkeld.
Deze vormt de rode draad doorheen de jaartraining.

Tijdens deze jaartraining willen we dieper ingaan op hoe je op een integratieve manier met rouw en verlies kan omgaan, met aandacht voor ervaren (voelen), betekenis geven (denken) en gericht handelen (doen). Je krijgt een antwoord op vragen zoals: wat is een normaal rouwproces en wat niet, hoe kan ik ondersteunend werken, welke mogelijke interventies kan ik doen. We gaan ook uitgebreid in op andere vormen van verlies dan door de dood. We denken dan bijvoorbeeld aan verlies van werk, van identiteit, van gezondheid, van… Daarnaast is er ruimte voor het inbrengen van eigen casussen en gaan we heel praktisch een aantal tools oefenen.

DOEL

  • Kennis maken met de nieuwe inzichten betreffende rouw en rouwcultuur;
  • Op een integratieve manier leren werken met rouw en verlies;
  • Specifieke werkvormen leren toepassen;
  • Zicht krijgen op de eigen rouwgeschiedenis in de invloed op het therapeutisch werk.

DEELTHEMA’S EN WERKVORMEN
Doorheen deze jaaropleiding besteden we aandacht aan volgende thema’s:

  • Integratieve rouw- en verliesbegeleiding, vanuit de basisvisie van Interactionele Vormgeving
  • Grondhouding van de begeleider (counsellor of therapeut)
  • Rouw en verlies een nieuwe visie : het duale procesmodel en DNA van rouw
  • Rouw bij volwassenen
  • Belang van veerkracht bij hebt omgaan met rouw en verlies
  • Verlies en emoties
  • Rouw / verlies en hechting
  • PGD (Prolonged Grief Disorder)
  • Rouw bij kinderen en ouderen
  • Jong ouderverlies
  • Niet erkende vormen van rouw en verlies
  • Verliessituaties anders dan door de dood
  • Oefenen van concrete methodieken  zoals stoelenwerk, schrijfopdrachten, creatieve werkvormen, sprookjes en verhalen,  systemische inzichten,  verliesgeschiedenis, …

METHODE
Theorie, ervaringsgericht oefenen, groepsgesprekken en praktisch technisch trainen.
Uitnodiging tot het kijken naar de eigen verliesgeschiedenis in functie van het begeleiden van mensen met een verlieservaring. Mogelijkheid tot het inbrengen van eigen praktijkervaringen. 

De opleiding is niet bedoeld om je eigen verlies te verwerken.

DOELGROEP
(Psycho-)therapeuten en hulpverleners. Een minimale ervaring in de hulpverlening en een bachelordiploma zijn een must om aan de opleiding te kunnen deelnemen.

De docent heeft steeds het laatste woord over of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer voldoende is voor deelname.

BEGELEIDING
Ann Bilsen

WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem

PRIJS
1095 euro

Betaal met KMO-portefeuille

Schrijf in én betaal voor 30 april 2019 en ontvang 10 % vroegboekkorting!

WANNEER
10 dinsdagen

8 oktober 2019, 19 november 2019, 10 december 2019, 14 januari 2020, 11 februari 2020, 10 maart 2020, 31 maart 2020, 21 april 2020, 12 mei 2020, 9 juni 2020

Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.

Deze opleiding komt in het schooljaar 2019-2020 in aanmerking voor betaald educatief verlof. Let op: dit systeem geldt vanaf 1 september 2019 enkel nog voor personen die in Brussel of Wallonië werken. In Vlaanderen geldt vanaf dan het Vlaams Opleidingsverlof. We doen er alles aan om ook hiervoor een erkenning te verkrijgen, deze procedure loopt momenteel nog.

Schrijf je in voor deze opleiding via onderstaande link.