Integratieve Creatieve Opleiding (WACHTLIJST)  

“Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk… dat is de echte werkelijkheid.”  – Aristoteles

Deze reeds 25 jaar bestaande praktijkgerichte opleiding wordt integratief opgebouwd en verbindt de vier disciplines van de creatieve therapie (beeldende werkvormen, dans, drama en stem) met het therapeutisch begeleiden. De stafdocenten verbinden deze vier werkvormen met de basisprincipes van de Interactionele Vormgeving (integratieve psychotherapie), die als kader voor deze opleiding fungeren.

DOEL

  • Het integratief hanteren van een scala van diverse kunstzinnige vormen in je begeleidingswerk met de bedoeling bewustwording, communicatie, interactie en herstel te bevorderen;
  • Het ontdekken van de meerwaarde van het creatieve medium in het begeleiden van groeiprocessen;
  • Het integreren van kunstzinnige werkvormen bij je begeleiding;
  • Het verfijnen van de eigen creativiteit.

DOELGROEP & BASISMODULE 

  • Therapeuten , hulpverleners en mensen uit de zorg- of onderwijs sector die kunstzinnige werkvormen in hun werk willen integreren. Artistieke ervaring wordt niet gevraagd.
  • Therapeuten , hulpverleners en mensen uit de zorg- of onderwijs sector die groepen en / of individuele deelnemers / cliënten begeleiden en hierbij kunstzinnige technieken als een hulpmiddel willen gebruiken.
  • Wie voor deze opleiding wil inschrijven en geen therapeutische vooropleiding of eigen praktijkervaring van minimum vijf jaar heeft, dient de basismodule de therapeutische werkrelatie te volgen.
  • De docenten hebben steeds het laatste woord of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer al dan niet voldoende is voor deelname en het volgen van de basismodule.

THEMA’S
Onderstaande thema’s vinden hun plek binnen deze opleiding. Zij worden steeds verbonden met creatieve werkvormen en de vertaling naar de therapeutische praktijk.

  • Ik in mijn lijf: gronding, lichaamsbeleving, expressie.
  • Ik in mijn hoofd: zelfbeeld, grenzen, vertrouwen.
  • Ik in de wereld in interactie: verbinding, communicatie.
  • Ik en mijn verleden: levensgeschiedenis, trauma, emoties.
  • Ik als therapeut: zelfzorg, afstand en nabijheid.
  • Ik en het grotere verhaal: transpersoonlijke, missie.

Op het einde van het jaar wordt er aan de student gevraagd om een eindverslag te schrijven waarin wordt weergegeven hoe hij/zij de meerwaarde van creatieve media ​in de praktijk ervaarde.​

BEGELEIDERS
Suzanne Kempeneers
Katrien Cassiers
Pat Van Lantschoot
Luc Van Nyvelseel

WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem

PRIJS
Zonder basismodule

2097 euro
Met basismodule
2297 euro
Lees hier meer over de basismodule.

WANNEER
18 dinsdagen
(2022) 20 september, 27 september, 4 oktober, 18 oktober, 15 november, 29 november, 13 december, (2023) 17 januari, 31 januari, 14 februari, 28 februari, 14 maart, 28 maart, 18 april, 2 mei, 23 mei, 6 juni en 13 juni.
Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.

CORONA – Al onze opleidingen gaan normaal gezien ‘live’ door in de gebouwen van de Educatieve Academie. De lesvorm kan echter aangepast worden ifv de door de regering opgelegde coronarichtlijnen. Sommige trainingen gaan dan online, vinden in kleinere groepen of een groter leslokaal plaats. Uitzonderlijk kan een training naar een latere datum verplaatst worden. Deelnemers worden hiervan tijdig op de hoogte gebracht.

DEZE OPLEIDING IS VOLZET. JE KAN JE INSCHRIJVEN VOOR DE WACHTLIJST VIA ONDERSTAANDE LINK.