Ben je psychotherapeut of volg je een opleiding tot psychotherapeut? Waag dan zeker een duik in de European Journal of Qualitative Research in Psychotherapy.
De online Journal vormt een waardevolle bron aan wetenschappelijke onderzoeksartikels in het domein van de psychotherapie. Niet alleen nuttig voor je dagelijkse praktijk, maar ook handig als informatiebron voor je eindwerk als je afstudeert. Meer nog: je eindwerk kan op zijn beurt aanleiding vormen tot kwalitatief onderzoek dat na screening door het redactieteam een plaats krijgt in de Journal.
De European Journal of Qualitative Research in Psychotherapy is niet zomaar een Journal. Hij is bijzonder om meerdere redenen.
- Hij is online raadpleegbaar en volledig gratis, dus toegankelijk voor iedereen. Enige vereiste is je vooraf te registreren. Vervolgens krijg je toegang tot een 100-tal artikels in diverse subdomeinen.
- De Journal richt zich op kwalitatief wetenschappelijk onderzoek, een meerwaarde omdat de meeste andere platformen vooral artikels rond kwantitatief onderzoek aanbieden.
- De auteurs van de artikels in de Journal zijn bijna allemaal professoren afkomstig uit gans Europa.
- De Journal is redactioneel volledig onafhankelijk en wordt geleid door de Brits-Amerikaanse psychotherapeute en onderzoekster Linda Finlay. De Journal krijgt de steun van de EAIP of European Association of Integrative Psychotherapy waarvan de Educatieve Academie ook lid is. Oprichter van de Educatieve Academie Bruno Van den Bosch maakt trouwens deel uit van het redactieteam.
Nieuwsgierig? Overtuigd? Of heb je voor je eindwerk eigen onderzoek verricht dat publicatiewaardig is? Lees dan zeker de ‘5 Golden Rules for Academic Writing’!