Het contextuele verhaal met Visual Imprint Technique (VIT)
Een beeld doet meer dan 1000 woorden.
Herken je het volgende bij je cliënten?
- Het contextuele gedachtengoed geeft helpende inzichten, maar brengt je cliënt niet tot veranderend gedrag?
- Je cliënt heeft moeite om zich duidelijk uit te drukken, of heeft juist te veel te vertellen zonder tot de kern te komen?
- Er is een gebrek aan blijvende impact van de sessies?
- Er is weinig vooruitgang in de therapie of een beperkte speelruimte binnen de gesprekken?
- Je hebt moeilijkheden om de innerlijke wereld van de cliënt te doorgronden?
- Je cliënt heeft weinig inzicht in zijn probleem?
Dan kan de Visual Imprint Technique (VIT) een waardevolle aanvulling zijn voor jouw praktijk.
Met deze jaaropleiding pop(p)entaal of Visual Imprint Technique heb je een concreet instrument in handen om in interactie met je cliënt vorm te geven aan contextuele begrippen, zodat je cliënt meer de regie in handen krijgt van de invloed van het familiesysteem op zijn functioneren, denken en voelen.
Bovendien kan de cliënt zich vollediger uitdrukken en helpt de methodiek de therapeut of hulpverlener deze invoelend te begrijpen.
Pop(p)entaal is een non-verbale taal met gebruik van Playmobil- of Duplopoppen en tal van andere voorwerpen die beide hersenhelften aan het werk zet waardoor je diepere lagen van het bewustzijn aanboort. De methode Visual Imprint Technique combineert non-verbale met verbale elementen vanuit het kader van de Interactionele Vormgeving (I.V.).
WAT KAN JE NA DEZE OPLEIDING?
- Je leert in deze jaaropleiding de taal: Waar staan de gevoelspoppen en de schijven voor? Hoe gebruik je alle andere materialen?
- Je leert je cliënt uit te nodigen mee te doen en je leert samen een beeld op te bouwen dat focus houdt op zijn thema en hulpvraag.
- Je leert welke interventies en vragen ondersteunend zijn om beweging te brengen en hoe je verder bouwt na een sessie.
- Je leert de basisregels als facilitator.
- Aan het eind kan je de vijf dimensies van het contextuele gedachtengoed goed in beeld brengen.
- Je leert poppentaal gebruiken bij Voice Dialogue-werk en subpersonen.
- Je leert hoe je deze taal bij koppeltherapie kan toepassen.
- Je leert de basis van een procesopstelling met poppentaal.
DOELGROEP & VOOROPLEIDING
- De opleiding in Visual Imprint Technique (VIT) richt zich tot I.V.- en andere integratieve therapeuten en psychologen. Een goede kennis van de I.V.-grondhouding en kennis van het systeemdenken en/of het contextuele gedachtegoed is noodzakelijk. Deze techniek wordt vaak ingezet in werken met volwassenen en jongeren, maar kan slechts beperkt gebruikt worden bij kinderen.
- Je kan deze jaaropleiding meteen starten indien je vooraf de Vierjarige therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving (I.V.), de Driejarige counselingopleiding in de Interactionele Vormgving (I.V.) en/of een vier- of driejarige volwaardige therapieopleiding elders hebt gevolgd en na goedkeuring van de docent.
- Wil je je graag inschrijven voor een van onze jaaropleidingen, maar heb je geen drie- of vierjarige therapie/counselingvooropleiding, dan volg je eerst onze eenjarige basisopleiding ‘Integratieve psycho-sociale begeleider’. Ben je psycholoog, (ortho)pedagoog of genoot je een vergelijkbare menswetenschappelijke opleiding, maar heb je geen therapieopleiding, dan volg je de basismodule de therapeutische werkrelatie. Of de achtergrond en beroepservaring van de potentiële deelnemer al dan niet voldoende is voor deelname, dan wel of het volgen van de basismodule of de basisopleiding nodig is, wordt door de docenten ingeschat. Deze inschatting is bindend.
BEGELEIDING
Freya Van den Bossche
WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem (Antwerpen)
PRIJS
Zonder basismodule: 1080 euro
Met basismodule: 1305 euro (Lees hier meer over de basismodule.)
Voorafgegaan door de basisopleiding ‘Integratieve Psycho-sociale Begeleider’ twv 2430 euro (Meer info, data en mogelijkheid tot inschrijving vind je hier.)
Geniet t.e.m. 30 april 2026 van een vroegboekkorting van 10%.
WANNEER
8 dinsdagen
(2026) 13 okt, 17 nov, 08 dec, (2027) 12 jan, 02 feb, 02 mrt, 13 apr en 25 mei.
Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.
Vanaf 16 januari kan je je voor deze opleiding voor academiejaar 2026 – 2027 inschrijven.


