Opleiding I.V.-counselor volwassenen (academiejaar 26-27)

Over Interactionele Vormgeving
Interactionele Vormgeving (I.V.) is een vrij nieuwe vorm waarbij, vertrekkend vanuit een integratieve visie, verschillende therapeutische stromingen in interactie worden gebracht tot een nieuw model. In het nieuwe geheel dat I.V. vormt, bevruchten, verdiepen en verrijken de oorspronkelijke vormen elkaar wederzijds zonder hun eigenheid te verliezen. I.V. beweegt zich in het spanningsveld tussen de universaliteit van menselijke problemen en de eigenheid van iedere mens, heeft oog voor de mens in ontwikkeling en voor diens existentiële en spirituele dimensie. I.V. integreert experiëntiële met systemische elementen, een lichaamsgerichte en creatieve benadering met gesprekstherapie.

♦ Lees en download hier de volledige brochure van de 3-jarige opleiding I.V.-counselor volwassenen. ♦ 

Deze opleiding is gebouwd op en onderscheidt zich door volgende pijlers:

  • Ervaringsgericht leren, theoretische kaders en praktisch/technisch oefenen komen evenredig aan bod.
  • De grondhouding van de counselor en de relatie die in deze bedding ontstaat met de cliënt vormen het fundament voor deze integratieve benadering.
  • Heldere integratieve kaders ondersteunen onze methode: I.V-driehoek, vier kwadranten, integratief en integraal ontwikkelingsmodel, hypothesemodel.
  • De docenten zijn integratieve therapeuten gespecialiseerd in één of meerdere basisrichtingen in de (psycho)therapie (experiëntieel georiënteerde, cliëntgerichte, systeemgeoriënteerde, cognitieve-gedragstherapiegeoriënteerde, analytisch-georiënteerde) en/of in een bepaalde specialisatie zoals traumaverwerking, koppeltherapie, lichaamswerk. Alle docenten doen ook therapeutische begeleidingen, meestal binnen een eigen praktijk. (zie ook verder)

Doel van de opleiding

  • Het op een gerichte en intensieve manier verwerven van de theorie en praktijk van I.V. met betrekking tot counseling.
  • Het verruimen van de kennis, de vaardigheden en de basishouding in het omgaan met en begeleiden van levensprocessen.
  • Het leren kennen, ervaren en integreren van de specifieke rol van een counselor met alle mogelijkheden en grenzen.
  • Het ontwikkelen van een authentieke begeleidersstijl met oog voor de eigenheid van iedere persoon en het gezonde in de onderlinge interactie.
  • Persoonlijke groei en ontwikkeling in eigen proces en relationele vaardigheden.

Opbouw van de opleiding
De opleiding duurt drie jaar en start telkens in september. Studenten hebben gedurende hun opleiding steeds op dezelfde weekdag les.

  • Eerste jaar: 18 donderdagen van 10u tot 17u;
  • Tweede jaar: 20 donderdagen van 10 tot 17u + intervisiegroep + start stage;
  • Derde jaar: 20 donderdagen van 10 tot 17u + intervisiegroep + stage.

De studenten doen bovendien minimaal 100 uren stage, 15 uren supervisie en 15 uren leertherapie. De student kan dan kiezen voor individuele gesprekken of voor groepssupervisie bij een erkende I.V.-supervisor.

Werkwijze
Interactionele Vormgeving biedt een integraal gespecialiseerd lesprogramma waarin de vier basiselementen – persoonlijk werk, theorie, praktijk en supervisie – een coherent geheel vormen:

  • De persoonlijke ervaring speelt een belangrijke rol. Het ervaringsgerichte zal in de oefeningen tijdens de lesdagen dan ook een grote plaats innemen.
  • Theoretische inleidingen en kaders worden geïntegreerd in het lesprogramma, aangevuld met opgegeven literatuur.
  • De theorie wordt afgewisseld met praktisch-technisch trainen, zowel in de grote groep, in subgroepjes, als individueel, steeds vanuit een actieve inzet en inbreng van de deelnemers.
  • Supervisie is een belangrijk onderdeel van de opleiding.

Begeleiderstijl ontwikkelen
Tijdens de opleiding wordt aandacht besteed aan de persoonlijke groei van de cursist. De klemtoon komt gedurende de loop van de opleiding steeds meer te liggen op de begeleidersrol: het counselor worden en zijn.

Praktijkervaring

  • Vanaf het eerste jaar: elke lesdag omvat veel praktische oefenen met grondhouding, afstemming en relationele dynamieken, zelfbewustzijn en resonantie als focus.
  • Vanaf het tweede jaar: praktijkdag, oefentherapie en intervisiegroep.
  • Vanaf het derde jaar: praktijkdagen, stage, supervisie en intervisiegroep.

Literatuurstudie
Er wordt aan het begin van het academiejaar een verplichte literatuurlijst gegeven. Aan het einde van het academiejaar is er een mondeling examen voorzien rond deze literatuur en het inhoudelijke lesprogramma van het jaar.

Evaluatie
Er wordt aan het begin van het academiejaar een verplichte literatuurlijst gegeven aan de studenten. Als eindopdracht maken de cursisten gedurende het eerste, tweede en derde cursusjaar een integratieve jaaropdracht. In deze jaaropdracht worden literatuur en de inhoudelijke kennis van het lesprogramma toegepast. Aan het einde van het academiejaar is er een mondeling examen voorzien betreffende deze integratieve jaaropdracht.
Daarnaast is er een permanente evaluatie doorheen het jaar. Ook de praktijkmomenten (zie praktijkervaring) worden betrokken bij de eindbeoordeling. Bij onvoldoende kwaliteit kan er gevraagd worden één, meerdere of alle opleidingsonderdelen over te doen.

DOELGROEP & VOOROPLEIDING

  • Deze opleiding richt zich tot iedereen die het verlangen voelt om op een professionele wijze in de psycho-relationele gezondheidszorg, vanuit een holistisch mensbeeld, mensen te begeleiden in hun ontwikkelingsproces.
  • Deze opleiding maakt het ook mogelijk voor mensen die door de nieuwe wetgeving niet in aanmerking komen om onze vierjarige psychotherapieopleiding te volgen om alsnog een zeer degelijke opleiding en basis te ontwikkelen om in de sector aan de slag te kunnen.
  • Tijdens een instroomgesprek kijken we of jouw verlangen en onze opleiding op elkaar aansluiten.

AANMELDINGSPROCEDURE

  • Kandidaten dienen het aanmeldingsformulier op onze website in te vullen. Dit kan door op de knop onderaan deze pagina te klikken en in het formulier onder ‘cursusnaam’ de optie ‘Instroomgesprek – Driejarige counselingopleiding volwassenen’ te kiezen.
  • Na deze aanmelding neemt de Educatieve Academie contact met je op en wordt er een datum voor het online kennismakingsgesprek vastgelegd. Tijdens dit gesprek is er de mogelijkheid om vragen te stellen en wordt er langs beide kanten geëxploreerd of er een goede match is tussen kandidaat en opleiding.
  • Na een positief instroomgesprek, kan je je inschrijven voor de opleiding.

DOCENTEN
Katrien Cassiers
Katrijn Desteghe
Elke Humblet
Sabien Jagers
Moïra Nauwens
Karen Segers

GASTDOCENTEN
Gitte Beaupain
Lynn Jespers

WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem

PRIJS
Het inschrijvingsgeld voor de Driejarige counselingopleiding volwassenen bedraagt €2750 per jaar.
Alle deelnemers betalen €500 voorschot bij inschrijving. Het restbedrag kan op verschillende manier betaald worden:
– het volledige bedrag voor het begin van het academiejaar;
– in twee gelijke schijven: één maal voor het begin van het academiejaar (september) en één maal voor 15 januari;
– in acht gelijke schijven met een bestendige bankopdracht: start maandelijkse betaling voor het begin van het academiejaar, laatste maandelijkse betaling ten laatste voor de examens.

WANNEER
Jaar 1 van de Driejarige counselingopleiding volwassenen academiejaar 2025-2026: 18 donderdagen
(2025) 25 sep, 9 okt, 23 okt, 13 nov, 27 nov, 11 dec, (2026) 8 jan, 22 jan, 12 feb, 26 feb, 5 mrt, 12 mrt, 2 apr, 30 apr, 7 mei, 28 mei, 11 jun en 25 jun.
Jaar 2 en Jaar 3 die hierop zullen volgen, zullen altijd op een donderdag plaatsvinden.
De data van Jaar 2 zullen in januari 2026 bekend zijn.
Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.

Deze opleiding is volzet. Via onderstaande link kan je een instroomgesprek aanvragen voor je deelname aan de ‘Driejarige counselingopleiding volwassenen’ in academiejaar 2026-2027. In najaar 2025 mag je hiervoor een uitnodiging verwachten.