Traumaverwerking
“Alles wat geschonden is, is geschonden in relatie en moet zich herstellen in relatie.” Uit ‘Trauma en herstel’ – Judith Herman
Jaarlijks worden duizenden mensen geraakt door ingrijpende gebeurtenissen. Als hulpverlener, therapeut ontmoeten we dagelijks mensen die lijden aan de gevolgen van een traumatische ervaring. Sommigen ontwikkelen PTSS, bij anderen ontstaan er andere problemen. Velen krijgen te maken met complexe problemen op diverse levensdomeinen en raken vast in rigide copingstrategieën.
Bij velen is het vertrouwen in de ander zwaar beschadigd en staan angst, wantrouwen, schuld en schaamte voorop. Vertrouwen is de basis van de therapeutische relatie. Je leert hoe je een vertrouwensrelatie moet opbouwen met iemand wiens vertrouwen zo diep geschonden is. Hoe krijg je op een begripvolle en constructieve manier beweging in hardnekkige en destructieve patronen en help je de kijk van de cliënt op de werkelijkheid verruimen? Hoe krijgt de cliënt zelf weer de regie over het leven in handen en hoe creëren we meer keuzevrijheid?
Als begeleider leren we meer inzicht te krijgen in het proces dat zich afspeelt in de cliënt, in onszelf en in de interactie tussen ons beiden. We leren overdracht en tegenoverdracht begrijpen, kijken naar macht en onmacht, en dissociatie als overlevingsmechanisme. Vanuit een theoretische achtergrond gaan we praktijkgericht vanuit eigen ervaring aan de slag.
WAT KAN JE NA DEZE OPLEIDING?
- Je hebt meer zicht op de functie van schuld en schaamte na trauma.
- Je leert op een constructieve wijze omgaan met overdracht en tegenoverdracht.
- Je kan de opbouwende bedoeling van rigide overlevingsstrategieën zien.
- Je leert trauma in een intergenerationele context begrijpen.
- De hulpverlener leert omgaan met macht en onmacht, zowel vanuit het perspectief van de cliënt als van eigen perspectief.
- Je krijgt meer inzicht in de eigenheid van dissociatie en dissociatieve identiteitsstoornis.
- Je leert de therapeutische relatie mee in te zetten om de autonomie van de cliënt te versterken.
DOELGROEP & VOOROPLEIDING
- De opleiding richt zich tot hulpverleners, psychotherapeuten, psychologen, counselors, contextbegeleiders. Kortom professionelen die mensen begeleiden en daartoe een opleiding gevolgd hebben en die meer willen leren over het werken met mensen die trauma hebben ervaren in hun leven. Persoonlijke groei is een enorme bijkomende winst, maar niet het doel van de opleiding.
- Je kan deze jaaropleiding enkel starten indien je vooraf de Vierjarige therapieopleiding in de Interactionele Vormgeving (I.V.), de Driejarige counselingopleiding in de Interactionele Vormgving (I.V.) en/of een vier- of driejarige volwaardige therapieopleiding elders hebt gevolgd en na goedkeuring van de docent.
DOCENT
Anne Vandenbroucke
PRIJS
1300 euro
Ben je zelfstandige (ook in bijberoep)? Educatieve Academie is geregistreerd bij de Vlaamse Gemeenschap voor het systeem van kmo-portefeuille – ons ondernemingsnummer is DV.O105835. Meer info vind je op www.kmo-portefeuille.be of via het gratis nummer 1700 van de Vlaamse overheid. Het thema waaronder je je kmo-subsidie kan aanvragen is voor de Educatieve Academie ‘diensten gericht op beroepsspecifieke competenties’.
WAAR
Educatieve Academie vzw
Patriottenstraat 35
2600 Berchem
WANNEER
10 dinsdagen
(2025) 23 sep, 21 okt, 25 nov, 16 dec, (2026) 27 jan, 24 feb, 24 mrt, 21 apr, 12 mei en 23 jun.
Telkens van 10u tot 17u met één uur middagpauze.
DEZE OPLEIDING IS ONDERTUSSEN GESTART. Je kan je inschrijven voor de MAILINGLIJST. Je krijgt dan ten laatste in januari melding dat je je voor de Jaaropleidingen van volgend academiejaar kan inschrijven. LET OP: je dient de betalingsmodaliteit in dit formulier wel in te vullen, maar je zal geen betalingsuitnodiging krijgen.